Aquests darrers dies, les mestres que estan d’Erasmus a Finlàndia, hem participat de la vida escolar de diversos centres de la ciutat de Porvoo i voltants.
A l’escola Kvarnbackens hem vist com els nens i nenes de 4t de primària duien a terme activitats de costura i fusteria. Els mateixos alumnes dissenyen projectes a tall individual o en parelles i els l’elaboren amb el suport del mestre o l’assistent. Val la pena destacar el domini de les eines i destreses necessàries, així com la seva autonomia i emprenedoria. A més a més, hem pogut observar el treball de llengua i matemàtiques a una aula de 1r de primària. La tutora té un paper fonamental durant el desenvolupament de la sessió i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, dels quals destaquem el nivell de calma i atenció durant la sessió que dura 45 minuts i la fan 4 cops per setmana. Els alumnes s’inicien en el procés de la lectoescriptura a 1r de primària utilitzant com a codi la lletra d’impremta directament. Pel que fa a les matemàtiques, segueixen llibre de text i valorem molt positivament el càlcul mental, ja que alumnes d’aquest nivell efectuen operacions de suma i resta combinades amb una destacable agilitat mental.
Amb la mestra Anki, hem observat dues sessions d’atenció a la diversitat en grup reduït de matemàtiques i llengua finesa, on els alumnes amb dificultats per seguir el ritme de l’aula reben el seu suport i una atenció més individualitzada.
L’escola de Sannäs està situada en un entorn més rural. Hi assisteixen 96 alumnes de la zona i treballen d’una manera més interdisciplinària i menys tradicional que els altres centres que hem visitat. Organitzen els continguts en Themes o projectes, que integren continguts de totes les àrees curriculars, excepte les matemàtiques. Durant bona part del matí hem pogut entrar i observar diverses aules i veure com treballaven els diferents grups. Hem vist activitats de música amb els alumnes de 6è, que practicaven amb diferents instruments, També hem compartit una estona amb alumnes de 4t que estan treballant el tema d’Europa i hem pogut conversar amb ells en anglès, llengua de la qual tenen un molt bon domini. Amb els alumnes de 1r hem pogut observar de primera mà com es promou l’autonomia personal i els hàbits de treball.
El dimecres també hem pogut visitar l’escola Värberga, una escola molt més gran i que comparteix edifici amb una escola de finès com a llengua materna. Com a la resta de centres, ens ha cridat l’atenció l’exterior de l’edifici i la zona de pati: són zones molt cuidades, amb moltes estructures de joc per a les diverses edats, amb zones esportives i moltes oportunitats per gaudir i aprendre. Ens han explicat que, a Finlàndia, surten cada dia al pati (de fet tenen estones d’esbarjo més curtes, però més sovintejades) independentment del temps, mentre que la temperatura no sigui inferior a -20 °C! A l’escola de Värberga ens han explicat amb detall el seu projecte d’educació sostenible i també hem pogut veure sessions del treball de fusta, tèxtil i fang i pintura amb alumnes de 5è.