Avui ha estat una jornada intensa i molt enriquidora, plena de descobertes i reflexions pedagògiques. Al matí hem visitat l’escola bressol Silverpoppeln, on ens ha rebut la seva directora, Tanja Bogunovic, acompanyada de dues pedagogues del centre.
Silverpoppeln, que significa “àlber de plata”, és una escola relativament nova, inaugurada l’abril de 2019, que acull uns 120 infants d’entre 1 i 6 anys. El centre compta amb aproximadament 25 pedagogues, amb una organització de dues professionals per aula, i un horari ampli que va de les 6:00 h fins a les 17:30 h. El calendari escolar s’estén des de principis d’agost fins a finals de juny, i els docents treballen una jornada completa de 40 hores setmanals, amb cinc dies anuals dedicats a formació pedagògica.
El projecte educatiu del centre s’inspira en la metodologia Reggio Emilia, però amb un èmfasi molt marcat en el desenvolupament del llenguatge i la comunicació. El seu lema, “Tots els nens, totes les llengües i tots els dies”, reflecteix clarament el seu compromís amb la inclusió, especialment tenint en compte que el 90% de l’alumnat té origen immigrant (procedent, entre d’altres, de l’antiga Iugoslàvia, Turquia o Sud-amèrica).
Hem iniciat la visita amb una explicació a càrrec de l’atelierista, que ens ha introduït al funcionament de l’atelier. Aquest espai és clau en el desenvolupament creatiu dels infants: a partir d’un llibre que actua com a fil conductor, es treballa una temàtica que es desplega en propostes d’expressió artística. Els infants de 3 a 5 anys hi accedeixen en petits grups de 4 alumnes durant dues hores setmanals.
L’organització dels espais és un dels aspectes més destacats del centre. Els infants no tenen una aula fixa, sinó que es mouen diàriament per diferents ambients o “espais”, que ells consideren el “tercer pedagog”. Aquests espais són cinc: ciutat, natura, contes, moviment i fantasia, i construcció (on es treballa especialment el pensament matemàtic). A més, hi ha petites zones de lectura distribuïdes per tot l’edifici, així com espais oberts anomenats “places”, on es fomenta la documentació dels processos d’aprenentatge.
Pel que fa a l’organització interna, la planta baixa està destinada als infants d’1 a 2 anys, mentre que al primer pis hi ha els de 3 a 5 anys, distribuïts en cinc grups. Cada grup treballa al llarg del curs un llibre central, que es complementa amb altres lectures, incloent-hi llibres de no-ficció.
El centre parteix del currículum nacional d’educació preescolar (actualitzat el 2025) per definir els seus objectius, i a partir d’aquests desenvolupa projectes que permeten als infants adquirir competències. Cal destacar la gran tasca pedagògica del professorat, que no només dissenya i implementa aquests projectes, sinó que també en fa una avaluació constant i un seguiment molt individualitzat de cada infant. Les eines digitals hi tenen un paper complementari, especialment en el desenvolupament del llenguatge.
A la tarda hem visitat el centre de reciclatge creatiu AterSkapa, una iniciativa realment inspiradora. Es tracta d’un espai on es recullen materials en desús provinents d’empreses de la zona, que són classificats i posats a disposició de les escoles. D’aquesta manera, els centres educatius poden accedir a una gran varietat de recursos per desenvolupar els seus projectes de manera creativa i sostenible.
Aquest model de col·laboració entre empreses i educació ens ha semblat especialment valuós. Poder disposar d’un centre així, que facilita materials i fomenta la reutilització, és sens dubte un “somni fet realitat” per a qualsevol escola.
En definitiva, ha estat un dia molt productiu que ens ha permès conèixer de prop pràctiques educatives innovadores i compartir experiències que ens conviden a reflexionar profundament sobre la nostra pròpia tasca docent.
