Job shadowing a Les Açores

Fa uns dies la Mònica, tutora de 1r i la Sònia tutora de 6è vam iniciar el job shadowing a Terceira, una illa de les Açores. L’Erasmus estava vinculat a l’escola Francisco Ferreira Drummond. Ens van rebre i acollir de la millor manera, el responsable d’Erasmus de l’escola, van estar en tot moment atenent les nostres demandes i interessos relacionats amb els objectius que ens havíem proposat amb el nostre Job shadowing, i ja diem d’entrada que no eren pocs.



En l’àmbit organitzatiu el que més ens va cridar l’atenció, és la quantitat de personal no docent que hi ha a l’escola. Entre administratius, auxiliars, conserges, terapeutes i altres, comptaven amb 26 persones a part de l’equip docent.

Un altre aspecte que ens va sorprendre va ser l’horari. Fan de 9 h a 12.30 h i de 13.30 h a 15 h. Tots els alumnes dinen a l’escola i poden dur menjar de casa o menjar de la cuina de l’escola. Després les famílies que ho volen poden inscriure als seus fills a activitats extraescolars.

L’escola compta amb quatre etapes educatives, l’infantil d’I3 a I5, la primària de 1r a 4t, segon cicle de 5è a 6è i el primer tram de tercer cicle, que va de 7è a 9è. A Portugal l’educació és obligatòria fins als 18 anys, però als 16 poden decidir si fer FP o 10è i 11è que equival al nostre Batxillerat.

Un cop fetes les presentacions, ens van donar un horari amb totes les aules on podíem anar a observar el treball que feien relacionat amb els nostres interessos i objectius. Un d’ells era l’Aprenentatge de metodologies per al foment i la millora del procés lector. Vam poder veure com treballaven la llengua a partir de la consciència fonològica, cosa que ens va fer especial il·lusió, ja que és un dels nostres pilars a l’hora d’aprendre a llegir i escriure. Ens va sobtar la quantitat de recursos humans que els concedia el govern portuguès (dues psicòlogues, una logopeda, una terapeuta ocupacional i una psicomotricista) per poder atendre els alumnes amb dificultats. Tenien sessions d’atenció individualitzada i integral, amb teràpies de moviment en una sala d’estimulació sensorial per millorar els reflexes primitius, i mestres de reforç. També comptaven amb auxiliars per atendre la diversitat tant dins de l’aula com fora.
Vam tenir la sort d’acompanyar la terapeuta ocupacional en una de les sessions setmanals que fan a la residència d’avis. Els alumnes preparen algunes activitats d’estimulació cognitiva i els ofereixen el berenar. D’aquesta manera comparteixen una estona agradable, conversen tranquil·lament i trenquen la rutina del dia a dia.

Vam descobrir també l’aula de pensament computacional. Ens van mostrar tot el material que els ofereix el govern per desenvolupar el pensament computacional previ a la robòtica i a la programació. Ens va semblar una bona manera d’estimular els infants i aconseguir que l’alumnat comprengui millor el món que l’envolta i pugui prendre decisions amb més autonomia.

Estàvem molt interessades a conèixer el projecte blau, que els reconeix com a escola UNESCO i que està vinculat al manteniment i cura de l’entorn, en especial a l’aigua del planeta. Ens van explicar els valors mediambientals que es projecten en l’escola per ser transmissors dels mateixos en la comunitat educativa. Amb relació a aquesta idea, vam gaudir d’unes sessions d’art molt enriquidores, utilitzaven material reciclat per crear veritables obres d’art. En aquell moment estaven organitzant el carnaval i feien màscares venecianes amb plàstics d’ampolles de detergent, taps, restes de paper d’una activitat de matemàtiques que havien fet amb anterioritat i fins i tot reutilitzaven llanes i fils per teixir.

El fet d’estar envoltats de mar, els ofereix un munt d’oportunitats que saben aprofitar. A mitja hora caminant de l’escola tenen apadrinada una platja. Hi van caminant a fer diverses activitats de manteniment i neteja, però també d’història, ja que és un dels punts d’entrada a l’illa, i va ser lloc de conflicte durant el segle XVI amb els espanyols.

Ha estat una gran experiència. Estem molt agraïdes d’haver-la pogut aprofitar i engrescades amb tot allò que vam veure i aprendre.