Rimes amb moviment a I3

Enguany, a l’escola, hem engegat un important projecte amb l’objectiu d’assegurar les bases de la lectoescriptura, que afavoriran una bona comprensió lectora i un enriquiment del vocabulari del nostre alumnat. Aquesta millora, dins la metodologia de llengua, es fa palesa, ja des d’I3, amb diferents activitats que fem diàriament a l’aula.

Una d’aquestes propostes són les rimes amb moviment de la Tamara Chubarovsky. Són històries que, gràcies a la repetició, estimulen les habilitats del llenguatge, la memòria, l’atenció i l’aprenentatge de l’infant. El pensament i el llenguatge estan estrictament relacionats i, per construir-se com a persona, cada infant necessita unes habilitats lingüístiques fortes que es transformaran en un pensament ric i estructurat.

Estimular el llenguatge dels infants, l’expressió oral i l’escolta, són claus per adquirir una bona base en la lectoescriptura, i potenciar les capacitats d’atenció, concentració, memòria i raonament. Això ho fem a través dels jocs de dits i el ritme de la parla.

D’aquesta manera, les rutines del dia a dia a les aules d’I3 van precedides de rimes. Els infants les associen a moments determinats, per exemple: “El poble està dormint” per saludar als amics i desitjar-nos un bon dia, o “Plou a la muntanya” prèviament a mirar quin temps fa avui. A més a més, quan tornem del pati acompanyem l’entrada a classe de la rima “M’espolso la roba”.

Per una banda, les rimes ens acompanyen durant tot el dia, ens serveixen com a introducció als hàbits i a les rutines, però també les fem servir com a recurs per a estimular la parla i el desenvolupament del llenguatge a través de l’alegria. Els moviments homolaterals, primer amb una mà i després amb l’altra o bé paral·lelament per estimular el treball i les connexions intercerebrals entre els dos hemisferis.

Per altra banda, la nostra atenció necessita descansos actius i aquestes rimes són perfectes pels canvis de tasca. També les recitem just abans de marxar a casa.

En definitiva, les rimes amb moviment són una eina excepcional que ens permet treballar de manera completa aquells objectius que suposaran una bastida per a la resta d’aprenentatges relacionats amb la lectoescriptura.